torsdag 19. april 2012

Bakedag

Det nydelige været vi har her nord bare fortsetter,
og lysten til å dra ut på ski er stor. Men med ei
kranglete hofte og beskjed fra fysioterapeuten om
å holde seg helt i ro, så må finværet nytes hjemmefra.
Siden mamsn er hjemme ville ikke han Kompis dra
i barnehagen i dag, så da har vi brukt dagen til
å fylle litt opp i fryseren med brød og
ost- og skinkehorn.


Min lille by badet i sol, bildet er tatt fra Ankenesfjellet
en tidligere skitur

Ost og skinkehornene er så greie å hente fra fryseren
og ta med om vi skal på tur. Like gode både
varme og kalde. Tenkte jeg kunne dele
oppskriften med dere om noen andre ønsker
å lage disse.

Bildet er lånt på nettet



Ingredienser:
18 skiver kokt skinke
26 skiver hvitost
2 egg til pensling
evt. sesam-/valmuefør til pynting

Gjærdeig:
1 kg hvetemel
50 g tørrgjær
2 ss sukker
1 ts salt
65 g margarin
2 1/2 dl melk
2 1/2 dl vann

Slik gjør du:
#1 Ha det tørre i en bolle. Smelt margarin, ha i væsken
og varm til 37 grader. Rør væsken godt inn i melblandingen.
La deigen heve i 1 time, slå den ned og la heve 1 time til.

#2 Del deigen i 3. Kjevl ut runde pizzaleiver. Del dem i 6
trekanter. Ha på skinke og ost, rull så hver trekant
sammen med bredeste del først.

#3 Pensle med vispet egg og strø over med sesamfrø
om du ønsker dette på. Stekes på 200 grader i
15-20 minutter til de er gylne. Avkjøles på rist.

Nyyyyyyt!!!

Husker ikke hvor jeg har fått denne oppskriften
fra, men tror kanskje jeg har funnet den
på nettet for lenge siden. Nydelige er
de i hvertfall!!

Ha en flott dag alle sammen!!




1 kommentar:

  1. Nydelig. Nam nam.
    Disse har jeg bakt mye da jeg lade matpakker til jentene.
    Klem Connie

    SvarSlett