tirsdag 8. februar 2011

Gamle og velbrukte sandkakeformer

Før jul da mamsn var på loftet å lette fram julepynten fant
hun også fram en pose med sandkakeformer til meg.
Disse formene har ligget nedpakket i mange år og er
opprinnelig etter min oldemor. Etter det mamsn
mente pleide de for å få best resultat av kakene
ikke å vaske de mellom hver bakst....noe disse
formene bar tydelige spor av...kakerester og fett
satt godt fast, og det luktet ikke akkurat friskt
da posen ble åpnet. Formene er nå vasket og
skrubbet etter beste evne og har fått plass
i et av de store norgesglassene mine i kjøkkenvinduet,
hvor de kan stå til pynt og er lett tilgjengelige om jeg
ønsker å bruke de til noe. Noen av dem er allerede i bruk som
små t-lysholdere i stua.

Sammen med formene fant jeg i posen en del av
orginalembalasjen med teksten:
" På baksiden av etiketten finner de oppskrift på
lekre sandkaker anbefalt av vår husstellkonsulent".
Så er tydelig at disse formene ikke er av nyere dato,
husstellkonsulent er vel ikke en tittel som er i bruk i dag?


Desverre var etiketten gjennomtrukket av fett og luktet
mindre godt, så den var ikke til å reddes fra søppeldunken.
Men morro å finne slike gamle ting og tekster, og spesielt
når det har tilhørt tidligere familiemedlemmer.



1 kommentar:

  1. Så gøy da. Jeg har og hentet min mors sandkakeformer. Husker de i bruk fra da jeg var liten. Koselig minne.
    Klem Tove

    SvarSlett